han med enkronan

jag är en sån person som, om någon tappar något, hjälper jag gärna till att plocka upp saken och lämnar åter till personen som tappat tinget. som i affärer och så, när folk tappar mynt för jämnan, då är jag där, redo att göra en insats.

igår under min dryga promenad hem passerade jag samhällsvetarhuset. under min genomvandring hörde först och sen såg jag att någon tappade ett mynt på golvet, och det råkade vara så att myntet landade just vid mina fötter. i vanlig anda tänkte jag, först stanna, sen plocka upp myntet åt han som tappade det. för sent insåg jag att jag ju har tumvantar på mig, så det enda jag kunde göra var att stanna myntet. sen kollade jag lite snett över axeln och såg att han också var på väg ner. gjorde en väldigt snabb och okomplicerad beräkning och kom fram till följande: det skulle ta längre tid för mig att ta av mig vanten, plocka upp myntet (som förresten var en enkrona) och ge det till honom än det skulle ta för honom att fortsätta sin rörelse och själv plocka upp kronan. jag avbröt alltså min insats efter att ha stannat pengen och snabbtittat över axeln och upptäckt att kronans rätte ägare stod just bakom mig. jag reste mig då igen och gick bara vidare. i samma ögonblick förstod jag hur det måste sett ut. det såg ut som att jag försökte sno hans enkrona men lät bli eftersom han såg hela händelsen. uff och huvva! nog för att jag är fattig, men inte så fattig att jag går omkring och knycker enkronor av folk på universitetet (eller affären, för den delen).

så mannen med enkronan, det var inget rånförsök du utsattes för igår. i grund av botten var det bara min välvillighet och disträhet som kolliderade.

Kommentarer
Postat av: Erik

Haha, du har en mycket härlig humor du. Bra på att beskriva också, kunde se hela händelseförloppet framför mig. :P

Postat av: martina

jag tror du försökte ta den.

2006-11-08 @ 17:28:18
Postat av: mammalena

Hej! Underhållande läsning. Gillar dej. Kram

2006-11-08 @ 21:42:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback