kemist för ett ögonblick

ni som känner mig vet att jag är allt annat än naturvetenskapligt begåvad eller intresserad. kanske är jag ltie intresserad, men frågor som behandlas i hum-huset är i stora drag det som faller mig i smaken, sådär utan tvekan. fast jag gillar verkligen det naturvetenskapliga som tas upp under kursen jag läser nu. v e r k l i g e n . men jag är ingen kemist. inte ens lite grann. jag står inte i labbrock med pipetter och provrör och labbar. nej, det är jag inte. av den anledningen är det lite klurigt att jag sitter i en datasal i kemidelen av universitetet. fram till för en timme sedan hade jag ingen aning om vart kemihuset låt. inte en susning.

vi är snart klara med grupparbetet. ett trivsamt grupparbete, faktiskt. jag har lärt mig en hel del om vad olika matmärkningar står för. och framför allt vad jag kommer välja hädanefter. inte så stor skillnad egentligen från hur jag har handlat mat innan, men när jag står och väljer mellan Fairtradekaffe och KRAVkaffe, då vet jag mer direkt vilket jag kommer köpa. det senare blir det. svårare är det med KRAV och lokalproducerat. fast egentligen vet jag nog. lokalproducerat vinner allt som oftast den kampen.

planen för resten av dagen blir att skriva ytterligare en tentafråga, klura över hur jag lever egentligen. är jag egentligen så värst miljövänlig i min vardag? vad gör jag och vad gör jag inte? jag vet en sak som jag inte gör. jag tar inte korta duschar. det är dock det enda som jag är medveten om just nu som jag inte är beredd att tumma så mycket på. jag älskar att bada. ä l s k a r . är det okej att ha en helig ko i miljöfrågan? jag tycker det. en helig ko. inte tio. inte två. men en är okej. nåväl. jag ska boka en tvättid också. och njuta av livet. en bra plan för idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback