årets första inlägg

2008. inga nyårslöften, men förhoppningar. jag kan inte säga att detta året kommer bli det bästa hittills, men jag har, i nuläget, förutsättningar för det.

lyssnade på vad
yannick tregaro har att säga om nyårslöften. de är inte skit, men man måste vara motiverad för att fixa det. det ska vara ett mål att nå, ett mål som man verkligen vill nå, och så krävs det delmål för att orka hela vägen. givetvis uttryckte han det hela mycket bättre och mer precist, men det här, tänker jag, duger. hur som helst, så kände jag att han verkligen har en poäng.

när jag var liten lovade jag och min syster att vi inte skulle äta godis. det lovade vi flera år i rad. hur många år jag höll det? noll. det längsta jag höll ut var en månad. anledningen till att jag inte höll löftet var att jag inte var motiverad, jag lovade något som jag borde lova och klara av, inte något som jag verkligen ville.

så tänker jag lite kring nyårslöften nu, att ska jag lova något så ska det vara något som jag verkligen vill uppnå, inte något som jag upplever som påtryckningar utifrån. sluta röka och gå ner i vikt. (nej, jag röker inte och har inte problem med vikten.) helt allvarligt, nog är de bra saker att satsa på om man har problem på de områdena, men det är ju inte för någon annans skull man ska ha det som nyårslöfte. är det något man inte tror man kommer kunna hålla blir det bara en källa till dåligt samvete, något som bryter ner en i stället för att bygga upp.

beslut om ett nytt sätt att leva, handla, prata eller tänka kan man fatta precis vilken dag som helst på året. för att man vill nå ett mål. för att man är motiverad. inte för att alla andra gör så eller tycker att man borde göra så.

mitt mål för i morgon är att läsa lite mer ecology, community and lifestyle. det vill jag. borde också, visserligen. men framför allt vill jag det för att slippa det sunkiga dåliga samvetet som har varit min följeslagare den senaste månaden. det är min motivation.

Kommentarer
Postat av: Annie

Jag håller med om löftena. I år har jag ett löfte. Och det är att må bättre än förra och det tror jag nog att jag ska kunna fixa hur lätt som helst! Och det kommer jag att göra genom att umgås med alla jag tycker om, njuta av vardagen och av möjligheterna jag har i mitt liv! Gott Nytt År!! Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback