13 är mitt lyckonummer

13 och 10. jag spelar alltid på de numrena på lisebergs lotterier, om de finns lediga. sist jag var där vann jag på alla lotterier utom ett. ungefär 5-6 vinster bar jag hem. jag ger mig inte bara i kast med lotterier för att vinna något. jag försökte på molly's grove, att skriva in en sångtext till hennes bild. tävlingen gick just ut på att komma på sångtexten som passar bilden bäst. och vet ni? jag vann! väldigt trivsamt :)

vi har skrivit färdigt arbetet nu, och det är bara jag av mina basgruppskamrater som sitter kvar i datasalen. ska snart bege mig hemåt. hem till det trygga hemmet. hem till den långa taxen. hem, helt enkelt.

det där som jag skrev innan med en vän i nöden, jag insåg efter att ha publicerat inlägget att det blev väldigt luddigt. en vän i nöden är väl något fint att vara? njae. inte om man är den typen av vän som bara efterfrågas när personen i fråga behöver något av en. då är det inte roligt att vara en vän i nöden. då föredrar jag att vara en hjälp i nöden, och inte längre kallas för vän. som inte-vän behöver man inte känna att man är förpliktigad att göra sitt bästa för att hjälpa. nej, jag vill inte vara en vän i nöden längre. tänker inte vara det. ställer endast upp på vän. och så var det det där med konsten att vara snäll. det betyder inte att man är mesig, men att man eftersträvar det bästa etiska och moraliska resultatet. vilket är löjligt mycket beror-sig-på-personen. jag ställer upp på att vara en, enligt mig, snäll vän.

på torsdag far vi till stugan. längtar dit. verkligen. ska köra skoter och trivas i det fina sällskapet som vi kommer ha. som pepp inför påsken for vi och köpte godis igår. till det  j ä t t e s t o r a  påskägget vi har. inte fel!

hem till taxen. hem till påskgodiset. hem

Kommentarer
Postat av: m

Jag tänker mig att du väntar på priset! På grund av uschliga sjuklingdagar och stuff så dröjer detta något, tyvärr. Så snart läget är stabilt och allt är som det ska så ska jag fixa det hela. Den som väntar på nåt flott... ;)

Postat av: Erik

Jag vill inte vara den som lägger mig emellan saker å ting, men jag tror inte du försåt hur pass dåligt hon mår...

2008-03-18 @ 13:37:58
URL: http://www.fota.blogg.se
Postat av: J

Vad menar du egentligen med det där med "vän i nöden" vs "hjälp i nöden"? Är det inte själva NÖDEN som är huvudsaken?

2008-03-21 @ 20:25:17
Postat av: J

"som inte-vän behöver man inte känna att man är förpliktigad att göra sitt bästa för att hjälpa"

Jag förstår inte ditt resonemang. En verklig vän förstår när hennes vän mår dåligt och behöver VILLKORSLÖS kärlek. Och även om man skulle vara en "inte-vän" så ska man väl göra sitt bästa för att hjäpa sin nästa?

Förlåt att jag är lite jobbig och konfronterande. Du vet väl att jag inte menar något illa. Sköt om dig & ha en fin påsk!

2008-03-22 @ 00:20:01
Postat av: m

Med kursivering på ordet "bara" i meningen "inte om man är den typen av vän som bara efterfrågas när personen i fråga behöver något av en." så går det inte att misstolka. Jag fattar och förstår principen till fullo.

2008-03-24 @ 14:48:33
URL: http://www.mollysgrove.se/
Postat av: J

Svar till m:
Jag hade också förstått principen om det hade gällt vilken välmående människa som helst som medvetet valt att utnyttja Anneli. Men nu vet jag att den hon syftar på har det VÄLDIGT jobbigt. Mår man tillräckligt dåligt kan det vara en stor prestation att ta kontakt överhuvudtaget. Som verklig vän måste man då försöka se bortom sig själv och sina egna behov för att ta vara på och uppmuntra minsta försök till kontakt från vännen som är i nöd. Det kan handla om små tjänster, lite småprat (om vännen inte orkar gå på djupet) och en varm kram. Kanske just dina vänliga och osjälviska handlingar kan hjälpa den skadeskjutna lilla fågeln en bit på vägen tillbaka till ett fungerande liv. Det är sant som det är sagt: "I nöden prövas vännen."

2008-03-25 @ 19:55:29
Postat av: therese

Känns lite konstigt att ni diskuterar annelie här. Varför inte prata med henne personligen. Dagens tips bara!

2008-03-26 @ 12:45:45
URL: http://thesan.blogg.se
Postat av: annelufs

hej alla. eftersom det genom kommentarerna har framkommit att det handlar om min relation till en specifik person anser jag
inte att det är varken juste eller lämpligt att diskutera detta vidare, med respekt för personen i fråga. av samma anledning tänker jag inte ta upp några exempel, då jag verkligen inte har för avsikt att börja smutskasta folk i min blogg. ni får helt enkelt förstå att det alltid finns mer än det uppenbara i koflikter. att säga nej till andra innebär ibland att man säger ja till sig själv.

2008-03-26 @ 12:59:27
URL: http://annelufs.blogg.se
Postat av: J

Förlåt! Det var inte meningen att diskutera DIG, Annelie. Det jag skrev var ju frågor TILL DIG, men sedan svarade m och jag kunde inte låta bli att svara henne eftersom jag är känslomässigt involverad detta. (Personen står mig nära.) Jag håller med om att vi inte kan diskutera situtationen öppet här. Det enda jag ville var att försvara min vän mot det du skrev i detta och det tidigare inlägget. Jag tycker det framgick redan där att det var din relation till en specifik person du skrev om och inte bara något allmänt om vänner i nöden.

2008-03-26 @ 14:58:59
Postat av: m

Förlåt, jag känner inte er och har ingen aning. Totalt misstag att kommentera det hela.

2008-03-27 @ 11:46:13
URL: http://www.mollysgrove.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback