torsdagslistan

så sent omsider kommer den, listan vi alla har väntat på med spänning. den här gången kommer den att handla om livemusik.

det hela började med att jag tog hem mando diaos gloria till min spotifylista efter att ha slagits över hur bra den faktiskt är, på väg hem från jobbet lyssnandes på p3. sen blev det vecka 25 och jag hade lyssnat på den ganska många gånger. bra skit-listan spelas nämligen dagligen i det albertssonska residenset. en morgon när jag körde till eller från jobbet spelades låten på p3 igen och jag insåg, att om det är EN enda låt jag får höra live inom en femårsperiod, så är det just gloria med mando diao.

givetvis är det en smått besvärande insikt för en som ska på en as-maffig spelning med u2 någon dag innan semestern tar slut. (tänk förresten hur en liten och akustisk spelning med u2 hade varit, med kanske max 50 i publiken, i någon källarlokal. typ eskils källare i varbergs fästning. helt uppåt väggarna bra, tror jag.) hur tacklar man det, liksom? jag har inte kommit på någon bra lösning än.

lista över andra låtar jag mer än gärna skulle höra live, i stort eller litet sammanhang:
1. superman med robin thickle. litet sammanhang.
2. where the streets have no name med u2. litet eller stort sammanhang.
3. the only promise that remains med reba mcentire och justin timberlake. litet sammanhang.
4. everlong med foo fighters. stort sammanhang, eller litet om det är akustiskt.
5. clarity med john mayer. litet sammanhang.
6. i could say (och back to the start, chinese och the fear) med lily allen. stort sammanhang.
7. sixteen och fear no darkness med rimo räisänen. stort sammanhang. jag vill ha annelie sundholm bredvid mig under sixteen och syrran under fear no darkness.
8. non, je ne regrette rien med edith piaf. halvstort sammanhang. storband.
9. eskimo med damien rice. i halvstort sammanhang.
10. där får jag andas ut med tomas andersson wij. i mitt vardagsrum. typ.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback