torsdagslistan

för att lite snabbt ta vid där jag avslutade sist, så kan jag meddela att jag har varit med om en the last day idag. fick nämligen säga hejdå till ett barn som går på tidigt sommarlov, och efter sommaren ska h*n börja skolan. det var faktiskt lite sorgligt.

nu till torsdagens lista och dess tema.

igår fick jag ett ryck, alldeles för sent, men jag fick det. jag är väldigt dålig på att stå emot mina ryck. just därför, gott folk, är jag lite trött idag. mitt ryck innebar att jag fick en väldig lust att baka småkakor. först tänkte jag mig en tre-fyra sorter, men när jag insåg att klockan var mycket fick jag begränsa mig till två. det blev de fulaste ökensand man kan tänka sig, men ack, så goda, och de frasigaste och mest välsmakande chokladcigarrer jag någonsin smakat. platt fall estetiskt sett i ett fall, i det andra ett svagt g. g som i godkänd. men det är så, att även om också ögonen ska få sitt, så är det viktigaste smaken. och det är tur för mig.

i nuläget är jag tre eller fyra kaksorter från att ha sju sorters kakor hemma, lite beroende på hur man ser det. räknar man bullar som bullar har jag tre. räknar man med skillnaden mellan kanelbullar och bullar med mandelmassa i, ja, då har jag fyra. det jag vill fylla på med är schackrutor, muffins med äpple och kanel, drömtårta och syltbollar eller minttoppar. det skulle vara första gången jag kunde skryta med att ha sju sorters kakor. väldigt mycket tant över att ha en kak-stash redo för vilket spontant kafferep som helst.

lista över saker som bekräftar tanten i mig:
1. jag gillar att handarbeta. mest virka, men brodera tycker jag också om att göra. sticka gillar jag bara att göra om hösten.
2. jag tycker om att baka.
3. mina blommor är mig kära. i synnerhet min pelargon och min st. paulia.
4. jag trivs i tvättstugan.
5. hälften av min hemmavarande tid, då jag inte sover, pysslar jag med något. som att plocka här hemma, diska eller klappa en hund som ligger i mitt knä och sover.
6. jag odlar. trots att jag bor i lägenhet.
7. mina laddor. laddor betyder inneskor, för er som inte förstår mitt modersmål. mina laddor är mörklila och min mamma har stickat dem och sen tvättat dem i maskin för att de skulle krympa och bli tjocka. jag brukar ha dem när jag är lite frusen och när jag går till tvättstugan som jag bor granne med.
8. ibland, när jag inte orkar prata med någon och bara vill ha det tyst, struntar jag i att svara när det ringer. jag struntar alltså inte i att svara bara för att någon jag inte känner för att prata med ringer. sån är jag inte.

lista över saker som bekräftar 27-åringen i mig:
1. jag är beroende av min dator med tillhörande internet.
2. bilstereon i min bil är inrattad på p3.
3. jag har ingen hemtelefon, utan har satsat enbart på min mobil.
4. mitt mål är praktisk självständighet. jag vet att jag aldrig kommer att nå dit, men mina delmål fixar jag.
5. jag arbetar.
6. barn är lite av en passion för mig. de stör ibland, men jag är rätt tolerant vad gäller barn närvaro i olika situationer.
7. min utomhusbelysning sitter fortfarande virad runt uteplatsräcket.
8. jag går och lägger mig för sent varje kväll. nästan, i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback