Om sovmornar och när det finns för mycket månad kvar i slutet av lönen.

Varje tisdag har jag sovmorgon till elva. Visst är det fint med soliga sovmornar, men som den höstälskare jag är uppskattar jag ruskiga morgonstunder bättre. Då behöver jag inte göra mig fin det allra första i livet, utan kan skrota runt i pyjamasbrallor, linne och kofta. Som nu. Och mössa, för att håret står åt alla håll och kanter.

Lägenheten ska få lite kärlek och omsorg och ett smörpaket ska flytta in i kylskåpet innan arbetsdagen börjar. Diskberget börjar mer likna det där tornet i Pisa och kläder lyfts från säng till golv, från golv till säng. Boka tvättid ska jag också göra.

För mig har det börja hänga ihop: förmögenhet och ordning. Har jag tillräckligt med pengar på kontot för att inte oroa mig, då är lägenheten ren och fin. När pengarna tar slut raserar det hela. Pengaångesten äter liksom upp motivationen och glädjen i att pyssla det fint omkring mig. Det är konstigt att det har blivit så, men å andra sidan äter pengaångesten upp all kreativitet överhuvudtaget.

Idag ska jag röja, förbereda för morgondagen och lönen. Imorgon ska jag storhandla och sen ska jag på syjunta. Var sak har sin tid, liksom.

Kommentarer
Postat av: Em

jag kan känna igen mig i dina tankar, det där med förmögenhet och ordning. men kanske mer att det känns festligt när lönen kommer. och när det är fest då vill man ha det fint i lägenheten!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback