Om dumheter.

Jag är en sån person som rätt lätt upprörs av idioti. Alltså, upprörs ordentligt. Jag blir skitless på kvällstidningar som Aftonbladet och Expressen och deras totalt hänsynslösa sätt att komma åt de människor de vill ha intervjuer med eller kommentarer av. Som när ett par journalister kom fram till ett av Hagamannens offer i affären där hon satt och arbetade i kassan, slängde fram en tidning om Hagamannens gripande och ville ha hennes kommentar om det hela. Bakom dem ringlade kön. Hon gav förstås aldrig någon kommentar, varken på arbetsplatsen eller när de stod och häckade utanför hennes bostad. Det hjälpte dock inte. Dagen efter var det en öppenhjärtlig intervju med henne, fast allt förstås så lögnaktigt framställt att man blir gråhårig. Faktan hade de tagit från förhörsanteckningar som var flera år gamla. Så vidrigt arg blir jag på de där takt- och hjärtlösa journalisterna, men än mer arg blir jag på alla idioter som köper de där skittidningarna. Allvarligt talat, är man ute efter sanning eller skvaller när man köper en sådan tidning? Och har man en tanke på de människor som har blivit trampade på, alldeles utan respekt för deras liv och känsloliv? Om folk slutade köpa de där skeva tidningarna, skulle de kanske ändra inriktning på sin journalistik, och säkerligen skulle journalisterna kunna gå till sängs med lättare hjärtan.

Så blir jag arg över mat-idioti. Som när det står att kexchokladen har blåbärssmak, fast utan ett endaste litet blåbär som ger smaken. Nej, istället är det fejkad smaksättning. Kanske borde man anta det, men hur i hela världen kan livsmedelsverket gå med på det? Och varför inte bara ha riktiga matvaror i maten? Varför ersätta det bra med artificiellt? Jo, jag förstår. Det måste vara billigt, men allvarligt talat, vill vi verkligen ha det i oss? Är det inte värt att skippa ett par luncher ute för att ha råd att köpa vettig mat? Det är rätt trivsamt att käka hemlagad mat, när man faktiskt vet vad man stoppar i sig, och att baka det egna brödet är rena terapin! På Äkta Vara-sidan får man koll på allt från smaksatt kexchoklad till grisböndernas läge och E-nummer. En guldgruva, om man frågar mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback