två hönor och ett pro

vi kollade på p3 guld-galan igår, martina, albin och jag. alla tre känner att vi hänger med någorlunda i musikvärlden och tänkte väl att här kommer det komma tillfällen att briljera med sina kunskaper inom området. såhär i efterhand kan jag konstatera att jag och martina antingen är världsfrånända eller för gamla. eller så lyssnar vi inte på p3 nog mycket. albin, däremot, har p3 inpluggat i öronen ungefär 80% av sin vakna tid. han kunde i princip allt. eller a. nästan allt.

låt oss börja med brett anderson. jo, jag såg honom och kände igen honom. genast ville martina visa att hon visst kunde hela indiepopgrejen och sa: "ja, men är inte han med i Blur, eller Verve, eller....?" "nej", konstaterade jag. "suede". redan då började hon känna sig förlägen och kanske tänkte en stilla tanke om att hon skulle vara tyst ett tag. men det går inte, ty det är martina vi talar om.

nåväl. vi gick vidare till att skulla förklara för martina vem max peezay är och vad han gör för musik. jag förklarade att han gör hiphop. genast inflikade albin att det inte är hiphop riktigt, utan grime. jag och martina tittade på varandra och började tokskratta. ingen av oss hade en aning om vad grime är, så hiphop sa oss mer. shit, hur gamla är vi? 48? nåväl. albin förklarade tålmodigt för oss gammnuckor att det är en mer melodiös hiphop med mer av en refräng. jag fattar fortfarande inte vad det är i så fall som gör att att det är hiphop snook gör, och inte grime.

i och med detta med
hiphop och grime kom vi in på indiepop och emo och vad det är som skiljer de senare två åt. ingen vet, men jag gissar att det är samma skillnad ungefär som det är mellan hiphop och grime. aah!

de nominerade inom popkategorin var för oss helt okända. när två band hade presenterats började jag få lite ont i magen och tänkte att jag nog är ganska världsfrånvänd (men trots hela sommaren med p3 och i princip alla bilturer jag gör och lyssnar på detsamma har jag inte någonsin hört ett enda av banden!). när tredje gruppen presenterades började jag fnissa, av ren skräck. vid fjärde gruppen skrattade både jag och martina hysteriskt och visste inte vart vi skulle ta vägen riktigt. helt sjukt att jag kände till fler grupper, och deras låtar, inom rock-kategorin trots att jag vill påstå att den största delen av musiken jag lyssnar på kategoriseras som pop.

nåväl. jag har länkat musikstilarna till wikipedias förklaringar, utifall att nyfikenhet skulle uppstå. kan för övrigt bara konstatera att jag inte är en person värdig att säga att musik för mig är ett intresse, då det skulle vara att håna de som verkligen vill och kan musik.

Kommentarer
Postat av: martina

stackars albin :´)

hur gick det med bilen?

2007-01-25 @ 12:28:39
Postat av: annelie

bilen är ett vrak. vi fick börja bogsera den, men så gick den igång när albin la i växel, så vi körde hem. väldigt frustrerande. jag är galet sugen på lila kryptoniter, men vet inte om jag ids gå till mariedal för att få tag på dem... jobbigt läge.

Postat av: annelie

dock startade den i morse, ska jag tillägga.

2007-01-25 @ 12:36:14
URL: http://annelufs.blogg.se
Postat av: Linnea

Haha..det är så roligt att läsa din blogg :) Jag kände mig precis som dig när det gällde popkategorin i går. Men det var en bra gala i alla fall :)
Vad lyssnar du på för musik?
Kram!

2007-01-25 @ 18:33:25
URL: http://linneaosd.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback