smart tänkt, leijonborg!

eller kanske inte. lyssnade på nyheterna i morse och fick höra att vår skolminister hade föreslagit att om man läser kurser på gymnasiet med högre svårighetsgrad så ska det ge företräde till universitetsstudier. det låter ju inte så farligt, men gott folk, minns då att de härliga har skurit ner något vansinnigt på vux-utbildningarna/platserna. i slutändan innebär det att man redan under gymnasiet ska ha koll på vad man ska arbeta med större delen av sitt yrkesverksamma liv och dessutom ska man se till att vara ordentligt studiemotiverad under gymnasieåren så att man senare kan gå vidare för att samla akademiska poäng. vem törs då välja ett praktiskt program om man inte är dödssäker på att det är just det där praktiska man vill syssla med? åååh. jag blir så less. fine, om de ändå hade behållt vux-platserna, för då hade man liksom ändå fått en rättvis möjlighet med det där "svårare kurser ger företräde"-systemet, men i nuläget ropar regeringen: en andra chans? ha! screw you!

jag vet alldeles säkert med mig att jag kommer vara en politisk svikare, för det här håller inte.

puss och godnatt.

Kommentarer
Postat av: Liv

Mm, det är ju bra om man redan som 5-åring bestämts till att ta över sin fars multiföretag, då är det ju inget snack om vad man ska läsa...suck. Jag ÄR för mycket nya regeringen kommit med, men detta låter inte genomtänkt alls. Tråkigt.

2007-03-22 @ 08:38:35
Postat av: Bee

Jag vill inte konvertera.. jag vill verkligen inte det, men det här låter ju riktigt riktigt dumt.

2007-03-22 @ 08:55:02
Postat av: puckolie

Hej hej...

Jag tycker det är bra att belöna folk som VERKLIGEN vet vad dom vill bli och är motiverade från första sekund. Vem vet, annars kanske nån som TROR att hon kanske vill bli sjuksköterska kommer och tar nåns plats som VERKLIGEN ville bli det. Å sen hoppar av ett år senare när hon mjölkat staten på pengar, flyr landet å inte betalar ett öre i skatt... för att till sist göra ett 3e försök att komma på vad hon vill bli, knö före folk som varit motiverade på gymnasiet helt i onödan, bara för man har ett hyfsat bra resultat på ett högskoleprov..

Jag tycker att folk som tidigt känner kall inför en uppgift bör belönas med en fet räkmacka.
Screw "Alla ska med" och ge de företagsamma lite förmåner!

Puss. Älskar dej.

Postat av: Hanna

Så är det väl när man växer upp i ett borgerligt medelklasshem. Man studerar duktigt och läser sen på handels. Sen är det liksom klart. Inget att fundera över. Var duktig från början så premieras du. Misslyckas du? Ja, då är det väl DITT problem. En hääärlig mentalitet, inte?

2007-03-23 @ 15:10:26
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Daniel

Så klart att det skall va så, vi behöver inte fler flummiga typer som mjölkar staten på pengar genom att läsa diverse flumkurser på batikfolkhögskolor å ändå inte blir nåt utan måste läsa vidare ;-) blablabla Puss syrran, jag bara retas.. hihi

Min kommentar är väl kanske ändå att det kanske inte skall daltas så mkt nu för tiden, våra föräldrar fick ju välja yrkesbana mkt tidigare än vad ungdommarna får nu förtiden, å det har ju gått bra. Alla kan ju inte bli idol-kändisar eller flumkonstnärer som skall förverkliga sej själv... Någon måste ju ta över det arv (samhelle och kultur) som byggts upp. Alla utbildsningar på gymnasienivå ger ju högskolekompetens (grund) nu förtiden och det är ju mkt bättre än när en annan gick gymnasium. Om man trots allt skulle behöva läsa in tex kemi B, Matte E så går det ju att göra under ett år om man råkar ha valt fel linje på gymnasiet.

Puss och god natt

2007-03-24 @ 01:44:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback