det där med barn blir en baggis

många föräldrar till små barn klagar på taskig sömn om nätterna och mornarna. jag har inte barn i form av riktiga barn, snarare två individer som, i den aspekten, är som barn. när jag berättar om en tredjedel av problemet kommer varenda en av er läsare tänka "men köp en större säng, för guds skull!" och det ska jag meddela att det är nästa sak som kommer inhandlas. det saknas bara pengar för en sådan utgift i nuläget.

okej. till saken. jag och albin delar en 1,05 meter bred säng och han tar upp långt mer än hälften av den ytan när han sover. benen flaxar och inte sällan hamnar en armbåge mitt i ansiktet på mig. när vi en gång i tiden delade täcke hade han en tendens att sno min andel av täcket. numer, när vi har varsina täcken, har han en tendens att bädda om mig extra mycket. så vaknar jag tokavarm och behöver nedkylning.
anledning 1 till taskig sömn: brist på plats och alldeles för varmt.

albin ska vakna innan mig varje morgon. till hjälp har han tre väckarklockor. jag är lättväckt, han sover som en stock. resultat: jag vaknar varje gång ett alarm går av och får väcka albin.
anledning 2 till taskig sömn: albin går i ide om kvällarna och ligger i ide även om mornarna, inställd på att sova halvåret ut och behöver min hjälp för att komma upp och i tid till arbetsförpliktelser.

när albin kliver upp släpper han ut vår tusensköna från hennes sovplats och utan att säga godmorgon till honom studsar hon upp i sängen och vill att jag ska mysa med henne. idag fick hon lov att somna om bredvid mig eftersom jag bara sov vidare (läs: sov räv och somnade om). 45 minuter orkade hon, sen började hon buffa på mig och slicka på mina händer tills jag vaknade, vilket för övrigt var ett ganska juste sätt att vakna på. men ändå. jag får inte sova ut.
anledning 3 till taskig sömn: saga kräver mys och gos och väcker mig för att få det.

för att återknyta till rubriken innebär detta sovschema att jag redan är van vid knapphändig sömn och därmed skulle inte ett skrikigt barn göra en sån enorm skillnad. (huvva, vilken föräldraanstormning jag kommer få för det här...)

nu kan man givetvis hävda att jag kan skratta mig lycklig som får sova till åtta på mornarna och det kan jag. none the less är jag ganska outvilad efter en natts broken sleep. tur ändå att jag
m å s t e ut med hunden. höstluften i norr gör mirakel för trötta kroppar!

Kommentarer
Postat av: Bee

Jag ÄLSKAR att du har fått internet!

Postat av: Liv

Jag lider med alla som inte får sova en god natts sömn. Vare sig det är hundar, bebisar eller insomnia.

2007-09-10 @ 08:00:27
Postat av: Jojo

Vi har en katt som kliver på oss stora delar av natten och morgonen. Undrar hur det blir när barnet kommer ut. Jag bävar lite för det samtidigt som jag känner mig rätt härdad.

2007-09-17 @ 10:47:40
URL: http://www.jojofalk.se/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback