på detox

bee berättade att hon ska låta bli allt vad sötsaker och onyttiga snacks fram till första advent. då blev jag påmind om de ur-usla godisvanor jag lagt mig till under sommaren. typ godis varje dag och kakfika varannan. resultat: ett inte så hälsosamt sockerintag. så jag bestämde mig och joe hakade på. inget godis, inga kakor, inga chips, ingen glass under veckorna. från fredag efter middagen till lördag till vi går och lägger oss får vi frossa i allt sånt om vi så vill, men söndag till fredag middag blir det inget snask. vi började igår och hittills har det gått bra i det avseendet att vi har hållt oss till reglerna. men jag har varit hungrig på de tider jag vanligtvis har snaskat och joe har bönat och bett om att åtminstone få äta lite popcorn efter att jag nekat honom chips. även då var jag ståndaktig och sa att han kunde snacksa på morots- och gurkstavar. det gick bra, men hans salta-snacks-sug försvann inte helt. inte mycket att göra något åt.

till idag har jag köpt hem sötmandel, just för att det är ett bra snacks när suget sätter in. och frukt. bananer och nektariner. och mer morötter. joe bad just om att få äta toblerone i kväll, eftersom vi har hållt oss till reglerna under dagen. sorry baby, skulle inte tro det :) det är lite ironiskt, att vi har mer godis och sånt hemma nu än vi ens kommer in närheten av annars.

jag hoppas att de värsta dagarna är över, men väntar mig egentligen att även morgondagen kommer vara en del av invänjningsfasen med mer eller mindre konstant hunger (på grund av att jag äter mina fem mål och inte småäter en massa däremellan) och joe, han lär ju fortsätta försöka få min välsignelse till att snacksa och godisa på kvällen :) målet är absolut inte viktminskning, utan bara ett sundare förhållningssätt till mat och onyttigheter än vad sommaren har medfört. i övrigt - bara god mat!


Kommentarer
Postat av: Madde

hahaha! får som en bild framför mig där han står och bönar och ber.. kul! låter mycket bra det där.. tror jag och Luviz hakar ¨på tåget.. iofs är vi redan rätt bra på att inte äta just godis på veckorna.. men kakfika och typ choklad förekommer ju visserligen.. inte bra inte bra

Postat av: annie

Förra året fikade jag varje dag. 5 kr för kaffe och bulle i skolan gjorde att jag inte kunde låta bli. När 5 kronors fikan slutade att säljas så märkte jag en stor skillnad första veckan. Jag var sur på eftermiddagen och sugen på sött, just för att jag vant mig på med det varje dag klockan två i en månads tid. Så jag tror på att det är bra det ni gör :)

2008-08-19 @ 22:29:52
URL: http://filodi.blogg.se/
Postat av: Annelie M Sundholm

Välkommen till min godisfabrik!

Där har till och med jag tröttnat på godis. Visst händer det att man smakar på jobbet men det sista man är sugen på när man är hemma är just ALLT SOM ÄR SÖTT!!!

Fast det är väl ett vanligt förekommande fenomen det där, att inte vilja ta jobbet med sej hem..

2008-08-19 @ 23:47:29
URL: http://puckolie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback