torsdagslistan

idag har jag fått höra det smartaste i mitt liv. eller en av de klokaste av saker. min vän, dee, gör sedan några månader en inre resa och det är faktiskt en riktigt intressant process. del ett är avklarad och numera även sammanfattad. "glöm inte vem du är, men glöm inte heller den du kan bli." för mitt i all förändring kan det hända att man börjar fundera på om man håller på att tappa bort sig själv, och då behöver man kanske bli påmind om att "nej, men jag håller på att bli en bättre version av mig själv". för det är just det som händer. en bättre version av mig själv.

lista över egenskaper/saker jag vill utveckla:
1. i brist på ett svenskt ord som riktigt täcker det jag menar skriver jag det engelska ordet consistency. att kunna genomföra längre projekt. att ha ett långvarigt engagemang som jag står fast vid även om jag känslan är den att jag vill lägga ner.
2. människokännedom. att se längre än just bara första intrycket och göra en bedömning utifrån det. joe har en riktigt bra sådan och jag vill gärna se det i mitt framtida själv.
3. förmågan att stå upp för mig själv. att inte reagera dagen efter något har hänt eller sagts. att vara lite mer på hugget där och då. att käfta emot. säga "men nej, det där går jag inte alls med på". att rentav ifrågasätta personens tankegång när den försöker göra trampa på mig, säga "seriöst, hur tänkte du nu? hur rättfärdigar du det där inför dig själv?"

längre lista än så kommer jag inte på nu, men jag är
forever incomplete, som alanis morissette uttrycker det.

Kommentarer
Postat av: Bee

Han är klok, den där Dee. Jag gillar torsdagslistan. det var bra saker att jobba på!

2008-09-12 @ 13:24:10
Postat av: Dee

TACK! du är så snäll. vart faktiskt rörd nu när ja läst detta. Men det var en bra lista och jag tror du klarar det galant. kom över på te nu! ;)



KRAM

2008-09-13 @ 10:52:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback