every kiss is a promise to keep

egentligen håller jag inte med om rubriken, men jag minns en tid då det faktiskt var så. när allt var så självklart och enkelt och naivt. det låter som en ljuv, svunnen tid, men jag tycker nog att det är en ljuvare tid nu. ignorance är inte bliss, det är bara ignorance. hur som helst, så är rubriken vad den är på grund av att det är en strof ur not tonight av och med deportees och jag var på en riktigt bra spelning med dem igår. dessutom med några bra och fina kompisar, ett gäng som var helt självklart för ett år sedan, men som nu, med tanke på diverse omständigheter, får räknas som en lyx i tillvaron.

jag har förresten haft ett projekt i veckan. projekt e-nummer, skulle man kunna kalla det. jag bryr mig om vad jag stoppar i mig, och det är säkert för att jag gillar att baka och laga mat och så som jag bryr mig. fram till nu har jag fokuserat på bra och ekologiska/närproducerade råvaror, och det kommer jag såklart fortsätta se till att köpa och använda mig av. nu trappas det bara upp. mitt mål den här veckan har varit att leva utan e-nummer i maten, framför allt e621 (smakförstärkare). det var ett bra tag sedan, kanske ett år eller så, som jag läste "den hemlige kocken". visst förfärades jag, det vill jag lova, men jag hade ändå ingen inspiration att ta tag i det där med e-nummer. nu känns som en bra tid för det. att ge mig själv utmaningen att skippa e-nummer är ett bra sätt för mig, eftersom jag i grund och botten är en tävlingsmänniska (till stor del gentemot mig själv). till följd av detta har jag rensat bland mina matvaror och bland annat så kastas citronpepparn, den italienska salladskryddan och vitlökssaltet (som jag inte kan minnas att jag har använt en endaste gång).

jag kan meddela att det ändå har gått sådär. jag har så gott som dagligen fått i mig e-nummer, men det fina med veckan är att jag har tagit reda på vad maten innehåller. ibland har det varit före jag har ätit, ibland i förfärelse efter. men skillnaden är den att jag vet ordentligt mycket bättre, och kan välja när jag ska käka e-nummer istället för att ovetandes proppa i mig. som sagt, ignorance är inte bliss, det är bara ignorance.

Kommentarer
Postat av: marty - ditt enmans party

godmorgon min sköna böna. nu har jag läst igen det jag missat efter min internetlösa påskvistelse i vänersborg. du blev mitt frukostkaffesällskap och ett helt ok sådant, trots att du bara är en poser när det kommer till kaffedrickande. ;)



hepp, nu måste jag och taxbenen jaga efter bussen. hörs sen! klem

2009-04-20 @ 06:32:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback