ett brev med en vädjan: TÄNK

hej alla som bor inom svea rikes gräns.

idag läste jag på dn.se, jag brukar gå dit och kolla nyheterna ett par gånger per dag. idag blev jag lite förtvivlad när jag läste. jag är inte med i djurens rätt och jag är inte vegetarian. jag är inte politiskt engagerad och jag känner ingen större längtan efter att bli det heller. men jag blev så ledsen när jag läste
artikeln om grisuppfödning, om hur svensk lag tydligen måste ändras för att svenska grisuppfödare ska kunna konkurrera med utländska. svenska grisar måste tydligen få det sämre för att uppfödarna ska tjäna tillräckligt på affärerna. vet ni varför det är så? jo, det är för att så många svenskar inte tänker. man tänker inte steget längre när man väljer den danska fläskkotletten eller fläskfärsen före den svenska. i ena andetaget säger man att man tycker att det är viktigt att det finns bra svenskt kött och man håller sveriges förhållandevis bra djurhållningslagar högt, för att i andra andetaget föredra det danska köttet för att det är lindrigare för plånboken än vad det svenska är. 

hej sverige. jag vet att vi är smartare än såhär. jag vet att vi inte står helt oberörda av ämnet, vi försöker bara skaka av oss det genom att tänka på annat. jag vet att det kostar när det smakar. jag vet att vi har kunskapen som krävs för att göra ett klokare, mer hållbart och etiskt beslut som inte lämnar oss med ett gnagande dåligt samvete. snälla sverige, köp svenskt kött. köp svenskt närhelst det går.

Kommentarer
Postat av: Lasse

Kloka ord. Och får jag även rekommendera att vi som bor här uppe i landet ska köpa Norrländskt också. Norrmejerier är ett klockrent exempel på det.

Postat av: annelie

ååh, det är väldigt sanna ord. lokalproducerat. satsar man på det så bara måste man vinna lite poäng hos moder jord.

2009-08-17 @ 00:28:49
URL: http://annelufs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback