torsdagslistan

jag har varit lite tveksam till om jag ska bygga dagens aningen försenade torsdagslista på huggormen som äckel-ringlade mindre än en meter från mig igår eller om det är syrrans "att-göra-i-livet"-lista som har skullat utgöra grunden för återupptagandet av denna urminnes gamla tradition. jag väljer det senare. för att det är så roligt.

vi satt i bilen på väg upp till umeå och hade inte kommit längre än att vi just hade passerat borås när hon berättar att hon har en lista på saker hon vill kunna checka av innan hon dör. hittills har hon en sak på den listan. hon vill kunna hjula och sen direkt följa upp med två bakåtvolter. jag skriver det igen. hon vill kunna hjula och den direkt följa upp med två bakåtvolter. det här är alltså det som står på hennes lista över vad hon vill ha gjort innan hon dör.

jag skrattade smått hysteriskt, fick tårar i ögonen och jag fick kämpa för att inte kissa ner mig lite grann. syrran insåg genast det banala i både listan och önskan och hamnade i samma läge som jag. god som jag är försökte jag hjälpa henne på traven med andra saker hon kunde fylla på sin lista med, som att starta eget, träffa sitt livs stora kärlek, resa en massa och andra sådana saker som hon pratar om ganska ofta när vi pratar om livet. men nej, det var alldeles för självklara saker, sa hon. saker som inte behöver stå på en lista för att man ska komma ihåg dem.

lista över saker jag vill åstadkomma innan jag dör:
1. få barn. jag har längtat efter egna barn sedan jag var ungefär sexton år och tycker att jag snart borde kunna få sluta längta.
2. åka på en rosa-bussarna-resa i sydamerika.
3. göra en road trip med syrran. en eller flera. men åtminstone en.
4. slå följe med min livskamrat och leva ett gott liv med honom.
5. timra en stuga just intill en sjö. i den stugan ska jag leva sen. 
6. jag vill klura ut mig själv. veta vem jag är så mycket en människa kan veta vem hon/han är.
7. bo i dalarna eller hälsingland. om än bara för ett litet tag.
8. bo i norge ett tag. för att jag gillar norrmän.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback