om livsnjuteriet och de tolv

livet är livet, så är det bara. det är underbara ungar som jag älskar över mitt förstånd, det är finfina arbetskamrater och ljuvliga vänner. det är pausen mellan jobbet och livet, då jag sitter kvar i bilen en minut eller två på hemmaparkeringen och det är letandet efter nycklarna i jackfickan som, på en given signal, gör att jag blir vrålkissnödig. det är längtan efter långkalsonger och glädje över att kunna fara vartsomhelst i gummistövlar. om man inte skäms? ha! det är umeå vi pratar om. här skäms man varken i långkalsonger eller gummistövlar, ens om gummistövlarna är gröna och rejäla. det är att vara hungrig som en varg utan att vara ens lite sugen på att göra middag och det är en trötthet som gör att allt jag vill bara är att ta en tupplur. det är flyttlådor som är proppfulla och det är flyttlådor som gapar tomma, som om de ville säga mig något. jag hör dem.

men det byggs upp en spänd förväntan hos mig i detta nu. jag vet nämligen att kvällen med all säkerhet är räddad. jag ska på maxi. jag ska bannemej på maxi och det är det nästbästa, efter en kväll med vänner och handarbete och fika. maxi är mitt säkra kort. stressad? far på maxi. trött? far på maxi? utan inspiration? far på maxi. hungrig? far på maxi, köp potatismos och apelsinläsk och titta på folk innan det är dags för ett besök i butiken. ledsen? far på maxi. ja, ni fattar.
man måste ta det lilla lugna, se till att ha tid, helst två timmar eller så. så går man bland inredningen och bara tittar. där kan man möjligtvis köpa något om man hittar något riktigt bra, men det händer inte varje gång. ganska sällan faktiskt att det blir någon förälskelse i någon sak där. nej, på inredningsavdelningen ska man framför allt gå omkring och titta. i synnerhet i jultider. efter inredningen är det böckerna som gäller, för leksaker och servetter hoppar man över, såvida inte bee är med. servetterna är hennes favorit där. inte min. men böckerna, där fastnar man ett tag. kanske, kanske köper man något litterärt verk, men helst av allt bara tittar man. sen går man vidare en snabbis till frukt, grönsaker och annat ätbart, men film och musik är liksom nästa mål. där kan man botanisera! mer mat efter det, sen inte mycket mer.
det fina med livsnjuteri på maxi är att det liksom inte handlar om att spendera så mycket man kan på kort tid, utan om att bara vara och titta. uppskatta nuet. och det gör man faktiskt absolut bäst i gröna, rejäla gummistövlar.

ikväll ska jag fara på maxi. eller åka till maxi, som man säger hemmavid. jag lovar dyrt och heligt att aldrig sluta säga "fara på maxi", hur länge jag än må bli bosatt på västkusten.

om tolv dagar blir jag göteborgare. det är faktiskt lite konstigt. bra konstigt och vemodigt konstigt på samma gång. idag är jag umebo. västerbottning. granne till bee och dee.


Kommentarer
Postat av: Dee

Far te maxi funka också. =) Men skönt att du kunde följa med som stöd när man prejar sig fram.



Håller med om vemodet =/ men grattis göteborg som får annelie i stan =)

2009-12-08 @ 15:42:37
Postat av: liv

en till maxi-lover!! :D jag älskar att strosa på maxi på kvällen....

2009-12-14 @ 16:42:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback