jussi förrädaren

det blev buffé på droskan (skolmatsal för de som är födda 67 och tidigare egentligen) och utgång på rex (jag letade efter barnvakterna, men insåg att jag visst var en av dem) tillsammans med marty och dexters matte. trots mina krassa beskrivningar av de två ställen vi besökte hade jag en riktigt, riktigt bra kväll! helt och hållet sällskapet som gjorde det! och på tal om sällskapet tänkte jag berätta om hur det gick till när dexters matte, för en herrans massa år sedan, sökte sig ner från kiruna till götet. hon hoppade på en deal där hon fick resan gratis och sökte ett jobb där en arbetsintervju var på förhand inbokad. detta råkade vara på ett telemarketingföretag, och hon var inte ens lite sugen på att arbeta på ett sånt ställe. så i väntan på arbetsintervjun sprang hon runt bland restauranger och sökte jobb, varav ett hon sedemera fick. men det var inte det jag ville berätta. det jag ville berätta var hur hon, urnorrlänningen med utpräglad dialekt, hanterade intervjun med hon på telemarketingföretaget. en del av konversationen lydde:

-vilka är dina starka sidor? (på ordentlig göteborgska)
-bra fråga, nästa tack. (på kiruna-mål)

behöver jag säga att hon aldrig blev erbjuden jobb där?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback