till madde och em: brödet

jag är ju en sån där jobbig människa som alltid höftar till sina recept, men ungefär så här såg ingredienslistan ut:

50g jäst
5 dl ljummet vatten
2 tsk råsocker
1½- 2 tsk salt
½ dl sirap
1½-2 tsk brödkryddor
4-6 dl råmjöl
resten vetemjöl special till degen blir fin.

arbeta ihop ordentligt.

låt jäsa 40-60 minuter.

jag formade två bröd och la i avlånga formar, lät det jäsa 20 minuter till.

i ugnen på 175 grader på nedre falsen tills bröden ser klara ut. jag vet faktiskt inte hur länge de stod inne, men kanske 30-40 minuter? kanske 20. jag vet inte. ni får hålla koll :)

klart och betalt!

såklart kan man välja att göra ett grövre bröd genom att ta grövre mjölsorter, var bara less på grovt bröd nu eftersom det är det jag har gjort de senaste 45 gångerna jag har bakat.

Kommentarer
Postat av: Madde

ohoo! sedär ja.. tackar!



jo jag ska nog göra det =)

Postat av: Madde

faktiskt samma här när det gäller grovt bröd, är det jag brukar baka också.. brukar göra en väldigt grov filmjölkslimpa (visserligen god) men man blir lite less så jag ska prova detta.. dom såg ju riktigt smaskiga ut =)

2009-01-22 @ 14:38:51
URL: http://fizzycherrycola.blogg.se/
Postat av: Madde

hehe ja man kan ju alltid hoppas! =)

2009-01-22 @ 20:50:01
URL: http://fizzycherrycola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback