om sopberg och vikten av inspiration

jag satt och njöt ute på min lilla altan och läste leilas country living. läste om brödbak och blåbärssylt. jag går igång på sånt. sen var tidningen färdigläst och jag gick vidare på min lilla bok som heter modern hushållspraktika. jag har fått den av mina syskonbarn. däri står det om hur man kan få ordning hemma. om hur man rensar bland sina prylar. och jag får veta att man inte ska ha något hemma som man inte använder eller som man inte tycker är vackert. det står att man inte ska ha så många prylar. avskalad inredning ger sinnesro. men jag är inte sån. jag trivs bäst när det är lite småplåttrigt, trots att jag ett tag trodde att jag gillade inredning à la ikea. avskalat. men jag gillar färg, jag gillar orange, gult och grönt och lite rött. och jag gillar saker. men jag håller med om att det är lite onödigt att ha saker man inte gillar eller saker man inte tycker är fina. det skriver jag under på.

det var det där med att röja som fick mig att tänka på hallgarderoben och två av mina garderober i min alldeles egna sovalkov. trots att det var sol och varmt och fantastiskt väder ute kände jag att jag blev mer sugen på att slippa kaoset i garderoberna. och jag tänkte på badrumsskåpet och necessären. jag blev inspirerad. och jag slängde en massa saker som jag inte använder, tog tag i att tömma den där rackarns sophinken i badrummet som har varit proppfull i säkert en och en halv månad. jag tog ut alla sopor överhuvudtaget och fick ihop till tre skräppåsar, tre påsar med sopor att sortera och en kompostpåse. en massa skräp. och jag tog två omgångar till mitt välorganiserade förråd. vinterkläder, vinterskor, pärmar och annat som jag inte använder nu.

jag städade och torkade i skåpen där jag tömde och omorganiserade. jag dammsög golvet och fixade med mina växter. nu kokar jag rabarberkräm. innan lagade jag en fin middag och jag är fortfarande inspirerad av per morbergs kokbok som jag läste förra helgen. jag sparade kycklingskelettet och på det ska jag koka buljong. imorgon. nu lyssnar jag på mia och klaras sommarprat för tredje gången inom 36 timmar. jag lyssnar på det ibland, för att jag blir påmind om många viktiga saker genom det de säger.

vad jag egentligen vill komma fram till är vikten av att låta sig inspireras. att söka rätt på det eller de personer man inspireras av och sen hålla fast vid det/dem. utan inspiration utifrån hade mina garderober fortfarande varit ett enda kaos, utan inspiration från mia och klara och emelie och hanna och hanna och marty och emma och så många fler hade jag inte kommit hälften av den långa sträcka det är till att helt och fullt acceptera mig själv. inspirationen utifrån hjälper mig att våga. jag kan nog lova att mitt hem fortfarande hade sett ut som ett ikeakatalogshem och kanske hade jag motvilligt och med ett visst självförakt, som om jag hade våldtagit mig själv, gått till iksu och kört gruppträning. genom inspiration blir jag stark nog att våga vara mig själv och föra mig själv rak i ryggen, glad att vara just jag.

Kommentarer
Postat av: Linnea

Ännu en gång kloka ord från dig, om man inte riktigt vet vart man får inspiration, hur hittar man den då? Jag vill exempelvis också sortera, rensa och ha ordning som dig men hittar liksom inte energin och inspiration till det? Kramar!

Postat av: annelie

linnea: ååh, du ska nog se att inspirationen kommer som ett brev på posten. ;)

2009-06-01 @ 08:30:32
URL: http://annelufs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback